Mi az a neuro webdesign?

Olvasási idő:

5 perc

·

A neuro webdesign fogalmát Susan M. Weinschenk viselkedéspszichológus, azonos című művében fektette le, mint a neurológia, a pszichológia és a webdesign metszéspontját. Könyvében a tudattalan motivációk és az érzelmi hatások fontosságát hangsúlyozza a felhasználói döntéshozatalban. Ha nagyon le kellene egyszerűsítenem a fogalmat, akkor a neuro webdesign nem más, mint a meggyőző (azaz: a felhasználói viselkedésre tudatosan hatást gyakorló) webdesign…

A neuro webdesign nem a jövő, hanem a jelen

A neuro webdesign fogalmát Susan M. Weinschenk viselkedéspszichológus, azonos című művében fektette le, mint a neurológia, a pszichológia és a webdesign metszéspontját. Könyvében a tudattalan motivációk és az érzelmi hatások fontosságát hangsúlyozza a felhasználói döntéshozatalban.

Ha nagyon le kellene egyszerűsítenem a fogalmat, akkor

a neuro webdesign nem más, mint a meggyőző (azaz: a felhasználói viselkedésre tudatosan hatást gyakorló) webdesign stratégia.

Mielőtt hanyatt-homlok menekülnél erről a „csúnya, rossz, manipulációval foglalkozó blogról”, megnyugtatásképpen hadd tegyem hozzá, hogy a neuro webdesign eszközkészletével pozitív hatásra törekszünk.

Nem becsapni akarjuk a felhasználót. Éppen ellenkezőleg: biztosítani szeretnénk arról, hogy a pénzéért / idejéért / feliratkozásáért cserébe a számára legjobb terméket vagy szolgáltatást itt (a.k.a. nálunk) kapja.

Kinek kell foglalkoznia a neuro webdesignnal?

Tulajdonképpen mindenkinek (kellene). Vagy jó volna, ha egy ponton túl minden vállalkozónak lehetősége lenne szakembert bevonni a munkába.

Az a legszebb az egészben, hogy igazából teljesen mindegy, milyen iparágban üzemeltetsz webhelyet, közvetve foglalkozol neuro webdesignnal, hiszen a célod az, hogy valamilyen (konkrét) cselekvésre ösztönözd rajta a látogatóidat. Ez a cselekvés lehet feliratkozás, vásárlás, előregisztráció, katalógusletöltés – lényegében bármi. A sikere annak, hogy ezt a cselekvést mennyien fogják teljesíteni, az az, hogy érted-e a döntéseik mögötti motivációkat.

Ha téged valaha is foglalkoztatott ez a kérdés, ezért bújtál más analitikákat, hogy megnézd, hogyan viselkednek a felhasználók a honlapodon. Sőt, próbáltad már visszafejteni, vajon miért hagyták el a kosarukat / nem görgettek lejjebb / ugrottak át szekciókat / jártak vissza naponta a webhelyedre, akkor már kapargattad a neuro wedesign felszínét.

És még eggyel beljebb mentél a témában, ha ezekre az adatokra támaszkodva változtattál, fejlesztettél a weboldalon annak reményében, hogy még többen „cselekedjenek”.

Na, itt van a kutya elásva! Ugyanis nem mindegy, hogy mit változtatsz.

Tegyük fel: az a gondolatod támadt, hogy azért magas a kézműves webshopodban a visszafordulási arány (tehát akik végül vásárlás nélkül távoznak), mert biztosan nincs elég termék, amiből választani lehetne. Ezért az eddigi 10-félét kiegészíted 20-ra.

Majd mi történik? Többen érkeznek a shopba, de arányaiban még annyian se fognak vásárolni tőled, mint eddig.

Miért?

A bőséges választék vonzó, de gyakran pont azért nem történik semmi, mert a látogató nem tud dönteni az előtte lévő lehetőségek közül. A nagy választék nagy tömegeket vonz, de arányaiban kevesebb vásárlást eredményez.

Miért hiszik mégis azt az emberek, hogy a több lehetőség jobb? Mert az emberek elhiszik magukról, hogy racionálisak és minden döntésüket alapos mérlegelés előzi meg. De ha túl sok lehetőség közül választhatnak, lefagynak. Túlterhelődnek, végül (frusztráltak lesznek) távoznak.

Mint a példából láthatod: nem mindegy, milyen döntéseket hozol a weboldalad fejlesztésével / bővítésével kapcsolatban. Ami elsőre jó ötletnek tűnik, arról kiderülhet, hogy felesleges energiabefektetés.

Hogyan hozhatsz megfelelő döntéseket a neuro webdesign segítségével?

Ahhoz, hogy megalapozott döntéseket hozhass egy webhely bővítése vagy átalakítása előtt, érdemes kicsit elmerülnöd a a meggyőző webdesign alapjául szolgáló legfontosabb neurológiai és pszichológiai tényezőkben.

Először meg kell ismerned a 3 agyi területet – a neurológiai tényezők

Susan M. Weinschenk szerint a webtapasztalatainkat nagymértékben befolyásolják az agyunk különböző részei által irányított tudattalan gondolatok és cselekvések. A hatékony webdesignnak a három agyrészhez kell szólnia.

Ezeket nem fogom teljes részletességgel leírni, csak ami a cikk szempontjából releváns.

1. Régi agy a neuro webdesignban (Old Brain):

  • Énközpontú (mindent „rólam” szólónak tekint), és ez felel többi között a túlélési ösztönökért.
  • Hatás a designra: A figyelem megragadásához a webhelyeknek fel kell használniuk a veszélyt és a vonzó képeket / design elemeket. A „te” szó használata közvetlenül megszólítja a régi agyat.

2. Középső agy a neuro webdesignban (Mid Brain):

  • Viselkedés: Reagál az érzelmi ingerekre. A mid brain aktiválódik, amikor azonnali jutalmakat mérlegelünk. Az érzelmi impulzusok gyakran vezérlik az azonnali vásárlási döntéseket.

3. Új agy a neuro webdesignban (New Brain/Cortex):

  • Funkció: Kezeli az érvelést, a nyelvet és a tudatos gondolatokat.
  • Viselkedés: Bár az új agy uralhatja a tudatos gondolkodást, a döntéseinket gyakran a régi és a közép agy érzelmi és automatikus válaszai befolyásolják, tudattalanul is.

És ott van még ezeken felül az ún. tudattalan döntéshozatal, amit most egyetlen gondolatban fogalmazok meg: az érzelmek kulcsfontosságúak a döntéshozatalban, és gyakran felülírják a logikát.

Majd ezekre támaszkodva ki kell alakítani a meggyőzési stratégiákat – a pszichológiai tényezők

Ezekből is csak néhányat fogok felsorolni, mert valójában rengeteg van.

  • beilleszkedés és a csoporthoz tartozás iránti veleszületett igénye.
    • A fogyasztók gyakran támaszkodnak idegenek véleményére és értékelésére az online vásárlás során.
  • Ha valami limitált, értékesebbnek és kívánatosabbnak tartjuk.
    • Az jánlatok (pl. „csak kettő maradt a méretedben”) vagy exkluzív hozzáférés (pl. tagsági díjak) révén sürgősséget generál, cselekvésre késztetve a fogyasztókat.
  • Hajlamosabbak vagyunk megbízni azokban, akik hasonlítanak ránk vagy akiket vonzónak tartunk.
    • A marketing stratégiáknak olyan képeket kell használniuk, amelyek tükrözik a célközönséget a meggyőzés érdekében.
  • A történetek bevonják a hallgatót és fokozzák a figyelem megtartását.
    • vizuális tartalom kulcsfontosságú, mivel jobban emlékszünk a vizuális elemekre, mint a szövegre.

A leghatékonyabb online stratégiák általában több ilyen elvet is alkalmaznak a felhasználói elkötelezettség és konverzió növelése érdekében.

Melyik a tuti módszer?

Nagyon fontos azt megértened, hogy nincs ezek között egy ultra-mega módszer, amit követve biztos lehetsz a webhelystratégiád sikerében. Illetve nincs egyetlen neuro webdesign út, amit copyzva elérhetnéd a kívánt hatást.

Ismerned kell a potenciális vevőidet, még a motivációik és az érzelmi szükségleteik szintjén is – akár terméket, akár szolgáltatást, akár termékesített szolgáltatást értékesítesz.

Amennyiben olyan tervezővel, vagy -csapattal dolgozol, ahol a behavior (viselkedés) design és a neuro webdesign, neuro marketing kiemelt kiemelt szerepet tölt be a munkafolyamatban, biztos lehetsz benne, hogy az üzleti céljaidhoz és a vevőidhez / ügyfeleidhez leginkább passzoló digitális terméket fejlesztik neked.

Gaál Bernadett UI/UX neuro webdesigner